måndag 8 november 2010

Söndags nöje...


I går hade hela familjen lövräfsning som söndags nöje...
nu har min björnbär (nyplanterad i år ) fått lite lövtäcke,
hoppas den klarar vintern och blir full med bär nästa år.
I denna "bingen "hade vi oxå olika sorters sallad,bra sätt
att odla tycker jag,och snyggare och lättsköttare än på
friland....
Odlings "bingarna" var ett av vårens projekt som vi lyckades ro
i land till slut...vintern var ju ganska lång... vi satte  3 på en rad
det blev perfekt mot garage väggen som är full sol hela fm,ska
bara komplettera med en amerikansk blåbär i mitten bingen till
nästa år,tanken är att det ska vara ätbart och lätt att plocka för
hela familjen. Nästa år ska vi inte odla "monster" bara....dottern 
ville så olika pumpor i 1:a bingen...stoppade säkert ner 20 frön ,
ja ,ja,alla gror nog inte tänkte jag....men plötsligt var det som en
djungel...kunde knappt inte komma fram till soptunnan!!!!!
(jag tror nog vi får nöja oss med 5 frön nästa år )
Det slutade med att saxen rök fram, de höll på att kväva hallonen
som klättrar i bakkanten,men några pumpor fick vi i alla fall...
men inga "monster" till nästa år tack!!!
Även rabatterna har fått sig ett lövtäcke, nu ska bara sista bollen
ner i säcken med sommar leksaker och så ett lass till soptippen..
sen känns det klart och rustat inför den kommande snön.. kul att
gå in och känna sig "nöjd"... nu kan man börja "pyssla" på allvar
innomhus i stället : ) : ) I dag är det stängt på dagis så jag har en
liten plan att gå till skogen och leta lite "skatter" innan det bli för
sent.... har varit kallt i natt brrrrrr...... /Kram T

Inga kommentarer: